Aerobics
Is in groepsverband en op stimulerende muziek werken aan het lichaam. Kracht, flexibiliteit, coördinatie en uithoudingsvermogen worden getraind. Het is in feite een verzamelnaam voor diverse bewegingsvormen. Aerobics wordt gedaan om:

  1. De fitheid en conditie te verbeteren
    Vetten en koolhydraten te verbranden (dus om af te vallen)
    Het lichaam te vormen
    Het fysieke welzijn te versterken
    Plezier te beleven aan het met elkaar op muziek te trainen
  2. Aerobic training
    Sinds de introductie van aerobics in de jaren 80 van de vorige eeuw hebben vele duizenden deelnemers het inmiddels bewezen: aerobics zorgt voor een goed figuur en een uitstekende conditie. Er wordt gedanst op het ritme van opzwepende muziek en er worden verschillende bewegingen samengevoegd tot een vaste combinatie. Er wordt op elk niveau lesgegeven van high-impact(intensief) tot low-impact(rustig).

Steps
Steps is genoemd naar de kunststofbank waar men beurtelings op- en afstapt. Dat verbruikt net zoveel energie als hardlopen. Steppen is vrij pittig, vandaar dat ook mannen graag aan deze vorm van aerobics meedoen.

Callanetics
Hierbij worden in een rustig tempo, met veel uitleg en correctie, oefeningen gedaan voor alle spiergroepen. Er is weinig tot geen coördinatie vereist. Tijdens een les callanetics wordt niet gesprongen. Alle oefeningen komen uit de kleine bewegingen(geïsoleerd trainen).

Streetdance
Streetdance is een fantastische dansvorm die vooral gericht is op coördinatie en lenigheid, waarbij ook de conditie belangrijk is. Het is af en toe flink zweten. Kenmerkend zijn de losse bewegingen veelal op R & B en hip-hop muziek. De funky streetdance stijl is ontstaan uit de rap-rage.

Go-go aerobics
Gogo aerobics is goed voor de conditie, maar het is bovenal feest! Mensen zijn de hele dag bezig met hun werk of met school en dat is behoorlijk vermoeiend. Gogo aerobics geeft weer nieuwe energie. Tijdens de les gogo aerobics ligt het accent op expressie, emotie en het loslaten van stress. Gogo is niet moeilijk. Het gaat om aerobics, gecombineerd met bewegingen uit het jazzballet en uit de disco in de stijl van de sixties en de seventies.

Pilates
Bij vrijwel alle VES sportcentra wordt Pilates gegeven. Pilates is een heel bijzondere bewegingsmethode, die niet te vergelijken is met welke andere trainingsvorm dan ook. De methode bestaat al jaren, maar toch past Pilates perfect in deze tijd van onthaasten, waarin mensen op zoek zijn naar nieuwe methoden om drukte, burnout en stress te lijf te gaan. Pilates zorgt voor een optimale lichaamshouding en bewegingsvrijheid. De oefeningen zorgen voor meer controle in de meest instabiele delen van het lichaam en de bewuste ademhaling ondersteunt het geheel.

Mensen willen van binnenuit op een zachte manier bewegen en dat is precies wat deze mind & body inspanningsvorm voor u doet. Het is een bewegingsmethode die lichaam en geest verenigt door het zeer bewust uitvoeren van uitdagende, vloeiende en beheerste bewegingen. Pilates werkt vanuit de kern van het lichaam: het bekkengebied. Door het bewegen vanuit deze kern zorgt Pilates voor een optimale lichaamshouding en bewegingsvrijheid. Het is fitness vanuit een ander perspectief.

Alle Pilates instructeurs die bij de VES sportcentra lesgeven zijn opgeleid door de Pilates Company. Deze organisatie, geleid door Debby Jenner, is de Nederlandse vertegenwoordiger van het toonaangevende “Pilates Institute” in Engeland. Meer informatie over de Pilates Company kunt u vinden op www.pilatescompany.nl

Power yoga
Power yoga is een activiteit voor lichaam en geest, die door mannen en vrouwen, ongeacht de leeftijd, kan worden beoefend. Met power yoga leert men de principes van vloeiende bewegingen. Deze training geeft een complete lichaams- hartversterking en flexibiliteit. Power yoga stimuleert en bewerkt elke spier in het lichaam en geeft tegelijkertijd mentale ontspanning. Na afloop van deze actieve training houdt u een gevoel van energie en voldoening over.Niet elk VES centrum geeft deze vorm van yoga. Als een VES centrum geen (power) yoga aanbiedt,  staan er meestal andere bewegingsvormen op het programma die raakvlakken hebben met power-yoga, maar anders worden benoemd, zoals Body Balance en Pilates. Indien u geïnteresseerd bent in een training die aandacht besteedt aan geest én lichaam, kunt u het beste even contact opnemen met het dichtstbijzijnde VES centrum in uw stad of regio.

Skaten
Een skatecursus vermindert de kans op een blessure. Als beginnend skater is de verleiding groot om de skates aan te trekken en weg te rijden. De veiligheid tijdens skaten is afhankelijk van de beheersing van een aantal basistechnieken zoals een goede houding, starten, bochten maken en vooral goed kunnen remmen. Bij de meeste VES sportcentra starten er regelmatig cursussen voor zowel de beginnende als de gevorderde skater.